Kaart

Kaart

dinsdag 28 augustus 2018

PUM, papaja en Spaanse peper





Afgelopen zaterdag eindigde voor mij een verblijf van twee weken in Dar es Salaam met een heftige tocht door de verkeersopstopping van de stad om op tijd op het vliegveld te zijn. De verkeerschaos is enorm, vaak deden we meer dan een uur over een afstand van 10 km. Wat me wel verbaasde was dat er voor taxivervoer volop gebruik gemaakt werd van Uber, de smartphone App.


Ik ben voor PUM veertien dagen in Tanzania geweest om te adviseren op twee kwekerijen ongeveer 70 km te zuiden van Dar es Salaam. Ik was uitgenodigd om op de kwekerijen van JOG te komen kijken om praktische adviezen te geven. Daarvoor zat ik in een hotelletje aan de asfaltweg waar de onverharde weg begon. De kwekerijen liggen dus 70 km van Dar en dan nog 30 km over een zeer slechte onverharde weg. Er wordt op één kwekerij ongeveer 10 ha papaja gekweekt en op de andere waren ze bezig om de grond te bewerken om 5 ha Spaanse pepers aan te planten. De logistiek was door de slechte wegen dus een heel probleem. Niet alleen om de papaja naar de markt te krijgen (Hoe  gaan jullie dat in het regenseizoen doen?) maar ook voor mij. De weg was zo slecht dat er geen taxi naar toe wilde. Ik moest dus achter op de motor, de eerste keer zonder helm, over een weg met veel slechte, mulle en steile stukken, een heel avontuur.

De kwekerij bestaat ongeveer een jaar en er werd voor het eerst geoogst. De oogst kan nu nog naar de markt in Dar, maar als er veel oogst is, is er een afnemer in Nairobi. Dan moet het natuurlijk wel de rit waard zijn. Om de papaja’s op te sparen tot er genoeg voor een vrachtauto vol is wordt er gebouwd aan een koelruimte met wanden van houtskool. Als die wanden nat gehouden worden verdampt het water en wordt de ruimte koel genoeg om de vruchten langer te kunnen bewaren. Leuk idee, wat goed lijkt te werken. Blijft natuurlijk de vraag of de vrachtauto wel de slechte weg over kan, nu, maar ook in het regenseizoen. We hebben besproken dat er misschien met een tractor gereden moet worden tot het asfalt en daar een soort overslag te maken. Er was al vooruit gedacht en een stukje grond daarvoor aangekocht.


Nou heb ik wel wat ervaring op kwekerijen en ik kon gelukkig wel wat bruikbare tips geven. Eén van de problemen was de wolluis. Ze produceren zonder chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken en hadden al de ervaring met alcohol en zeep (zeep-spiritus). Ze gebruiken daarvoor illegaal gestookte alcohol, die in de buurt geproduceerd wordt. Eigenlijk had niemand een idee hoe hoog de concentratie daarvan was. Gelukkig konden we in Dar es Salaam voor ongeveer €10 een alcoholweger kopen. We hebben die samen uitgeprobeerd en nu kan vrij precies een mengsel van 10% alcohol worden gemaakt.

Wat ook goed uitkwam dat ik een oud VSO collega uit Laos kon vragen over de ins en outs van de papaja export naar Nederland. Dat zagen ze bij JOG als een goed idee. Mijn gevoel zei me al dat de regelgeving daarvoor behoorlijk complex is en dat kon dus met de ervaring uit de praktijk bevestigd worden. Te moeilijk en riskant om daar veel tijd en moeite in te steken.
De nieuwe generator

Het was wel een beetje bevreemdend om zomaar weer door Tanzania te lopen. In het weekend en op de vrije dag, het Islamitische offerfeest, werd er niet gewerkt, voor mijn gevoel een beetje zonde van de tijd, maar dat is wel erg Nederlands gedacht. Voor mij was het een leuke ervaring en ik hoop dat mijn feedback en tips een beetje in goede aarde zijn gevallen.

2 opmerkingen: